Jangan Tawarkan Sesuatu Ketika Gembira, Jangan Cakap Sesuatu Ketika Marah


Setiap tindakan dan keputusan kita sebagai manusia tidak selalunya rasional. Biasanya ia akan dipengaruhi oleh emosi. Emosi tidak bermaksud emosi negatif sahaja. Emosi positif dan pelbagai emosi lain yang kita alami.


Dalam keadaan normal, mungkin tindakan kita jauh berbeza. Kita mungkin akan mendengar kritikan dengan hati yang terbuka dan memohon maaf serta berjanji akan membetulkan kesilapan kita.


Jadi, jelas, kita sering terpengaruh dengan emosi sewaktu membuat keputusan harian.


Namun perlu juga diambil perhatian, keadaan ini tidak hanya wujud sewaktu kita marah sahaja. Keadaan ini juga wujud sewaktu kita dalam keadaan sangat gembira.


Sewaktu gembira, kita berada dalam mood yang sangat baik dan ini juga akan mempengaruhi keputusan yang kita akan lakukan.


Bayangkan kita baru mendapat berita gembira mengenai sesuatu peristiwa. Kita sangat seronok dan excited.Pada masa yang sama, datang masalah baru.


Mungkin dalam keadaan biasa atau dalam keadaan marah, kita akan bermasam muka dan memarahi orang lain tanpa kita sedar. Tetapi dalam keadaan gembira, tindakan kita nyata berbeza.


Jadi bagaimana untuk membuat keputusan yang rasional? Kita perlu menenangkan diri dahulu sebelum berkata apa-apa sewaktu marah. Dan kita juga perlu reda dari gembira sebelum membuat keputusan sewaktu gembira.


Sama-sama kita beringat agar keputusan yang bakal kita buat akan memberi manfaat kepada kita dan juga orang disekeliling kita...=)